Latem pachną kwiatami i owocowym gajem, a zimą otulają intensywnym zapachem przypraw korzennych. Perfumy to dopełnienie kobiecej osobowości, a właściwie dobrane podkreślą jej urok. O tajnikach wyboru właściwych perfum opowiada nam Krzysztof Masternak z perfumerii internetowej Tagomago.
Christian Dior mawiał, że perfumy mówią o kobiecie więcej, niż charakter jej pisma. Czy klientki są wierne ulubionym zapachom, czy też wybierają je pod wpływem impulsu i lubią zmiany?
Dior miał 100% racji! Wydaje mi się, że perfumy to dla pań element tożsamości, coś bardzo osobistego, czym chcą się wyróżnić z tłumu. Nasze klientki najczęściej pozostają wierne swoim ulubionym zapachom przez długi okres. Mamy spore grono takich klientek, które wręcz od wielu lat zamawiają te same zapachy. Oczywiście są panie, które lubią eksperymentować, sprawdzać nowości, ale w większości przypadków przywiązanie do zapachów jest duże. Często obserwujemy takie sytuacje lub słyszymy od naszych klientek, że zamierzały spróbować czegoś nowego, ale ostatecznie, po różnych testach i tak wracają do sprawdzonych, ulubionych perfum.
Mówi się, że perfumy powinny pasować do naszego stylu życia – co to znaczy?
Zapach stanowi podobny element osobowości jak chociażby ubiór. Jeśli zatem strój może być formą ekspresji naszej osobowości i stylu życia, to z pewnością może nią być też zapach. Zapachy mogą być bardzo różne: stonowane i krzykliwe, dyskretne i agresywne, ułożone i bezkompromisowe. Z pewnością mogą zatem korespondować z naszym charakterem i sposobem bycia. Zauważamy zatem, że najczęściej inny zapach wybierze stateczna bizneswoman, a inny szalona nastolatka, imprezująca 7 dni w tygodniu.
Z drugiej strony chyba nigdy nie powiedzielibyśmy, że zapach dla danej osoby powinien być taki czy inny. Na pewno są okazje i sytuacje, gdy pewne zapachy są bardziej adekwatne, a innych wręcz nie wypada nosić, tak jak nie ubieramy raczej czerwonej mini albo koszuli w różowe grochy na pogrzeb czy ważne spotkanie biznesowe. Tym niemniej w codziennym życiu i większości sytuacji uważamy, że zapach powinien się przede wszystkim podobać osobie, która go nosi. Oczywiście pod warunkiem, że jest noszony na tyle dyskretnie, aby nie przyprawiał o ból głowy wszystkich wokół.
Jak powinno się testować perfumy: na papierku czy skórze?
Zdecydowanie lepiej testować zapach na skórze. Skóra każdego człowieka przyjmuje zapachy w nieco inny sposób, uzależniony choćby od jej ph, od zmian hormonalnych w organizmie, od tego jak się odżywiamy, jakich kosmetyków używamy itd. Takie różnice mogą zatem wpływać także na to jak pachną na kimś dane perfumy.
Czy zapach, który odczuwamy w chwilę po spryskaniu będzie tym, którym rzeczywiście pachną perfumy?
Zdecydowanie nie. Ale mało tego, tak naprawdę w wielu przypadkach nie istnieje coś takiego jak „rzeczywisty zapach perfum”. Wynika to z faktu, że wiele najlepszych zapachów ewoluuje na skórze – ich nuty głowy, serca i bazy pojawiają się wraz z różnym czasem utleniania poszczególnych składników perfum. Oczywiście w dobrych perfumach te nuty nie są od siebie oddzielone, to nie jest tak, że zapach zmieni się o 180 stopni z przyjemnego w nieprzyjemny. Po prostu, jak w dobrej muzycznej kompozycji, te nuty przechodzą płynnie jedna w drugą.
Niezależnie od ich typu chcemy, żeby zapach przetrwał na skórze jak najdłużej – od czego zależy trwałość perfum?
O tym jak trwały jest dany zapach decyduje wiele czynników, ale jednym z nich jest stężenie zawartych w nim olejków zapachowych. W kolejności od największego stężenia wyróżniamy w popularnej sprzedaży: perfumy, wody perfumowane, wody toaletowe, wody kolońskie oraz wody odświeżające (mgiełki zapachowe).
Ma to zastosowanie w większości przypadków przy porównywaniu produktów w obrębie jednego zapachu, lecz przy porównaniu różnych marek, bywa różnie. Woda perfumowana jednej marki może być bardziej intensywna od wody toaletowej drugiej marki. Jest to indywidualna kwestia uzależniona od składu danego kosmetyku. Wśród klientów zauważamy zresztą, że pokutuje nieraz mit, że warto kupować tylko wody perfumowane albo że np. wody toaletowe nadają się tylko na lato, kiedy nosimy lżejsze zapachy. Szanując zdanie klientów, staramy się zawsze rozwiewać takie mylne przekonania. Bardzo często jest tak, że wody toaletowe mają bardzo intensywną projekcję, jak i trwałość. W wielu przypadkach należy je też dawkować delikatnie gdyż mogą być wbrew pozorom znacznie bardziej intensywnie niż np. inna woda perfumowana, do której już przywykliśmy.
A czy konkretne składniki perfum wpływają na to, jak długo będziemy je odczuwać?
Największy wpływ na trwałość danego zapachu ma jego baza, czyli to co wyczuwamy w ostatniej kolejności, po kilku, a nieraz dopiero kilkunastu godzinach od aplikacji. W tej ostatniej nucie zapachowej często znaleźć można takie składniki jak piżmo, ambra, leśne żywice, składniki korzenne i jeszcze wiele innych. Jeśli już jesteśmy przy trwałości perfum, to może nie wszyscy wiedzą, że na skórze dobrze nawilżonej i tłustej zapachy utrzymują się dłużej niż na skórze suchej. Z tych powodów niektórzy natłuszczają skórę kosmetykami o neutralnym zapachu aby wzmocnić trwałość perfum.
Kwiaty, owoce i nuty bazowe, takie jak piżmo, ambra czy drzewo sandałowe, to składniki dobrze znane, ale w mieszankach perfum znajdziemy też te bardzo nietypowe, takie jak skóra, popcorn, a nawet piłka tenisowa. Czy takie „udziwnianie” składów sprzyja popularności perfum, czy wręcz przeciwnie?
Tego rodzaju składniki pojawiają się głównie w bardziej niszowych kompozycjach. W naszym sklepie mamy pewne grono klientów, którzy interesują się takimi bardziej awangardowymi zapachami. To najczęściej pasjonaci, dla których perfumy są wielką miłością i którzy lubują się w wyszukiwaniu kompozycji, które przełamują utarte schematy, są niekonwencjonalne. Lecz jak wskazuje samo określenie „zapachy niszowe”, tego rodzaju produkty stanowią niszę. Ale przecież gdyby były masowe i super popularne, to czy ich używanie byłoby taką samą frajdą?
Perfumy, tak jak wszystkie kosmetyki, podlegają sezonowym modom, ale jeśli mamy wybrać te, które pozostaną z nami na dłużej, najlepiej inwestować w klasyki. Które zapachy są wybierane szczególnie chętnie?
Na przestrzeni lat pojawiało się, także w naszym sklepie, tysiące wspaniałych zapachów. Niektóre z nich osiągnęły sukces i sprzedają się do dziś, inne przepadły, choć były równie piękne, ale może nie miały odpowiedniej strategii promocyjnej, nie były odpowiednio opakowane czy reklamowane. Dlatego uważamy, że warto próbować i eksperymentować, szukać takich zapachów, które będą nasze i niepowtarzalne. Jeśli jednak nie mamy czasu na długie testy i sprawdzanie, to na pewno jest wiele nieśmiertelnych klasyków, które jeszcze bardzo długo będą kochane. Najsłynniejsze perfumy świata Chanel No. 5 wprowadzono na rynek niemal 100 lat temu, ale prawdopodobnie jeszcze długo nie znikną i będą uchodziły za absolutny klasyk. Jeśli spojrzymy na nieco bardziej współczesne, ale też posiadające już swoją historię, popularne marki, to prym jeśli chodzi o popularność wiodą świetne zapachy Calvina Kleina: Eternity, In2U, CK One czy wreszcie bijąca od lat wszelkie rekordy Euphoria. Nasze klientki bardzo chętnie sięgają też po inne marki jak choćby Lacoste pour Femme, Versace Bright Crystal czy La Vie Est Belle od Lancome’a. Wśród panów to np. „szary” Boss, Armani Code czy Acqua di Gio lub zapachy od Paco Rabanne, takie jak 1 Million czy Invictus. Taka wyliczanka mogłaby jednak trwać jeszcze długo. Świat perfumowych klasyków jest naprawdę bogaty i różnorodny.
Wybór zapachu w standardowej drogerii siłą rzeczy jest łatwiejszy, niż gdy robimy to w drogerii internetowej. Co można doradzić osobom, które korzystają z ich usług, by były zadowolone z zakupów?
Tym klientom Tagomago, którzy mieszkają w Warszawie lub okolicach możemy doradzić odwiedzenie naszego sklepu stacjonarnego, gdzie można wypróbować wiele z naszych zapachów. Klientom z bardziej odległych miejscowości zawsze jesteśmy w stanie doradzić coś w zależności od ich upodobań, z zastrzeżeniem jednak, że sugerujemy zawsze w miarę możliwości przetestowanie danego zapachu we własnym zakresie.